štvrtok 3. júna 2010

Prečo plánovať?

Bezpochyby medzi najdôležitejšie podnikové aktivity môžeme zaradiť proces plánovania. Aj v tomto prípade platí staré známe dvakrát meraj a raz rež, obzvlášť pri závažných rozhodnutiach, s akými sa stretávame pri vykonávaní podnikateľskej aktivity. Napriek tomuto faktu, veľa podnikateľov začína svoju činnosť bez plánovania a bez akéhokoľvek rozvrhnutia aktivít.
Ak si podnik chce udržať svoj štandard, expandovať a stať sa dostatočne konkurencieschopným, mal by do svojej činnosti investovať. Nie však všetky podniky disponujú dostatočnými finančnými zdrojmi, ktoré by pokryli náklady pre jeho rozvíjanie. Podnikateľský plán je v mnohých prípadoch základným prvkom pri získavaní finančných zdrojov, či už hovoríme o začínajúcom podniku, ktorému chýbajú financie pre krytie počiatočných nákladov súvisiacich s rozbehnutím podnikateľskej činnosti, alebo hovoríme o už existujúcom podniku, ktorý chce expandovať, investovať do výskumu a vývoja, rekonštruovať podnikové priestory alebo investovať do zariadení a pod. Ak teda nie sú postačujúce interné zdroje financovania, podnikateľ má možnosť využiť externé zdroje financovania.
Externé zdroje financovania predstavuje i úverové financovanie. Pri žiadosti o úver je v mnohých prípadoch podnikateľ prvýkrát vyzvaný vypracovať vlastný podnikateľský  plán. Podnikateľský plán tak slúži na predaj podnikateľskej myšlienky investorovi. Preto je nutné, aby plán nielen zaujal, ale aby presvedčil budúceho poskytovateľa o svojej solventnosti, t.j. platobnej schopnosti. Štruktúra podnikateľského plánu nie je jednoznačne daná, nakoľko vypracovanie je veľmi individuálne a záleží od mnohých faktorov. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára